پرسشهای رایج ( آرتروز ، زانو ، کمردرد )
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۸
پرسش: آیا هر کمردردی که با درد تیرکشنده به پاها همراه است ناشی از دیسک کمر است؟
پاسخ: بر اساس تحقیقات مختلف، تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد کمردردها بعلت مشکلات دیسک کمری است و ساختارهای دیگر ناحیه کمر و لگن نقش زیادی در بروز کمردرد بر عهده دارند. یکی از مهمترین بخشهایی که میتواند علت بروز کمردرد باشد مفصل استخوان خاجی با لگن میباشد. این مفصل نقش مهمی در انتقال وزن بدن به اندامهای تحتانی دارد و در انجام فعالیتهای روزمره مانند راه رفتن و چرخش تنه مشارکت دارد و لذا یکی از مهمترین عوامل کمردرد محسوب میشود که درد آن ممکن است به ناحیه باسن و پشت ران انتشار یابد. اختلالات مفصل خاجی لگنی (Sacroiliac) علاوه بر بروز التهاب و محدودیت حرکتی که در این ناحیه ایجاد میکند در بسیاری موارد موجب گیرافتادن اعصاب مهمی که از ناحیه لگن عبور میکند میشود و دردهایی را در باسن و ران ایجاد میکند که میتواند با درد ناشی از دیسک کمری اشتباه شود. از علل دیگر این نوع کمردردهای انتشاری میتوان به التهاب بورسهایی اشاره کرد که مهمترین آنها بورس زیر سر استخوان ران در عقب ران میباشد که درد ناشی از آن ممکن است تا ناحیه پاشنه پا نیز انتشار یابد. مفاصل فاست (مفاصلی که در کنر مهره ها تشکیل میشود) نیز ممکن است منشا دردهای مکانیکی کمر باشد که درد آن در اغلب موارد حداکثر تا ناحیه باسن کشیده میشود مگر اینکه اختلال آن باعث فشار روی ریشه عصبی شود که دراینصورت درد ممکن است تا پا انتشار یابد. البه همانطور که ذکر شد درصد محدودی از این دردهای انتشاری از کمر ممکن است ناشی از دیسک کمر باشد که تشخیص علت، با معاینه تخصصی توسط پزشک متخصص و فیزیوتراپیست مجرب امکان پذیر خواهد بود.

پرسش: آرتروز زانو چیست؟
پاسخ: آرتروز زانو بمعنی تخریب غضروف مفصلی زانوست که بمرور زمان اتفاق می‌افتد. فشارهای زیاد و کنترل نشده در طول زندگی، برخی بیماریهای زمینه ای و روماتیسمی، انحرافات زانو، وجود آسیب قبلی درمان نشده در رباطها و منیسکهای زانو و عوامل مادرزادی بعنوان علل اصلی آرتروز تلقی میشوند.

پرسش: درمان آرتروز زانو چیست؟
پاسخ: درمان دارویی قاطعی جهت درمان آرتروز وجود ندارد. مشکل اصلی در این است که غضروف مفصلی تغذیه خونی ندارد و از آنجا که داروهای مصرف شده نهایتا وارد جریان خون میشوند لذا اثربخشی آنها بر آرتروز بسیار محدود است. تزریق داخل مفصلی و در موارد شدید جراحی تعویض مفصلی انجام میشود که البته انجام آنها شرایط خاصی دارد. ایمن ترین روش جهت کنترل آرتروز زانو تغییر سبک زندگی ، فیزیوتراپی و آب درمانی است. در فیزیوتراپی این بیماران علاوه بر استفاده از تجهیزات الکتروتراپی ، تمرینات درمانی و درمانهای دستی مناسب انجام میگیرد تا با تقویت عضلات اصلی زانو فشار وارد به مفصل کنترل شود.

پرسش: آیا سردردهایی که یک طرفه و ضربان دار بوده و هیچ علتی از آسیب داخلی مغز ندارند میگرن است؟
پاسخ: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کل سردردها بنام سردردهای با منشا گردنی (Cervicogenic Headache) اطلاق میشود. این سردردها معمولا ضربان دار و یک طرفه است و معمولا با حرکات گردن در ارتباط هستند و سی تی اسکن بیمار طبیعی است. این سردردها معمولا در اثر اختلال در مهره های گردنی بویژه مهره های اول و دوم گردنی و کاهش تحرک در آنها ایجاد میشود و روی حرکات ظریف جمجمه و شریان مهره ای که به قسمت عقب سر خونرسانی میکند اثر گذاشته و بدنبال آن سردرد و گردن درد عارض میشود. از معیارهای تشخیصی آن با میگرن وجود محدودیت حرکتی گردن و تشدید درد با حرکات خاص سر و گردن است. مهمترین شیوه درمان این نوع سردردها آزاد کردن مهره های گردن و جمجمه به کمک درمانهای دستی توسط فیزیوتراپیست مجرب میباشد.