سردرد های گردنی
Cervicogenic
سردرد میتواند منشا و علت های مختلفی داشته باشد. برخی از آنها مربوط به بدخیمی ها و تومورهای مغزی و برخی به دلیل اختلالات فیزیولوژیک مغزی نظیر میگرن میباشد. اما درصد قابل توجهی از سردردها در بیمارانی که مشکل خاصی به لحاظ اختلالات داخلی مغزی و یا ضایعات فضاگیر نظیر تومورها واختلالات شریانی ـ مویرگی ندارند، سردرد هایی هستند که اصطلاحاً به آنها سردردهای گردنی گفته میشود.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۲
سردرد های گردنی

سردرد میتواند منشا و علت های مختلفی داشته باشد. برخی از آنها مربوط به بدخیمی ها و تومورهای مغزی و برخی به دلیل اختلالات فیزیولوژیک مغزی نظیر میگرن میباشد. اما درصد قابل توجهی از سردردها در بیمارانی که مشکل خاصی به لحاظ اختلالات داخلی مغزی و یا ضایعات فضاگیر نظیر تومورها واختلالات شریانی ـ مویرگی ندارند، سردرد هایی هستند که اصطلاحاً به آنها سردردهای گردنی (Cervicogenic) گفته میشود و در بیشتر موارد این سردردها با میگرن اشتباه گرفته میشود.

مشخصه های این سردردها شباهت زیادی با میگرن دارد. سردردهای گردنی معمولا در یک طرف سر به صورت ضربان دار حس میشود و گاهی با علائمی شبیه سرگیجه، عدم تعادل، تار بینی، درد داخل گوش، تهوع و دردهای شدید اطراف حفره چشم همراه هستند.

علت اصلی ایجاد این گونه سردردها اختلالات حرکتی مهره های بالایی گردن (مهره های اول، دوم و سوم) میباشد که باعث فشار بر روی دو شریان مهره ای میشوند که وظیفه آنها خون رسانی به بخش عقبی مغز و ناحیه بینایی در پشت مغز است. به این دلیل که اعصابی که از کنار این مهره ها خارج میشود بخش زیادی از ناحیه سر و صورت را عصب دهی میکنند، در نتیجه فشاری که بر روی ریشه های این اعصاب در اثر اختلال حرکتی مهره های گردنی ایجاد میشود باعث به وجود آمدن این گونه سردرد ها میشود که اصطلاحاً به آن سردرد گردنی گفته میشود.

اختلاف عمده ای که اینگونه سردردها با سردردهای میگرنی دارند یکی محدودیت دامنه حرکتی سر بیمار در جهات مختلف میباشد و اینکه تغییر وضعیت سر و گردن بیمار موجب تشدید سردرد شده و یا حتی شروع سردرد را به همراه دارد. ولی این سردردها مانند سردرد میگرنی شروع ناگهانی و حمله ای ندارند.

جهت درمان سردردهای گردنی باید اختلالات حرکتی مهره های گردنی را درمان کرد و فشار را از روی شریان های مهره ای برداشت. این درمان میتواند توسط یک فیزیوتراپیست متخصص و مجرب در ستون فقرات و یا دکتر استئوپات انجام شود. در درمان این سردردها از روش های مختلفی استفاده میشود که از جمله آنها استفاده از تکنیک انرژی عضلات گردن و کشش آرام مهره های گردن میباشد که پس از آن باید تحمل عضلات گردن بیمار با تکرار ورزش های مخصوص افزایش داده شده و همینطور همزمانی واکنش عضلات را در برابر حرکت های سر و گردن بهبود بخشید.