کمردرد و مهمترین علل آن
کمردرد در سراسر جهان دومین علت مراجعه بیماران به کلینیک های درمانی بعد از سرما خوردگی میباشد. این بدان معنی میباشد که همه انسانها حداقل یکبار در طول زندگی کمردرد را تجربه مینمایند. کمردرد دلایل متعددی می تواند داشته باشد که شایع ترین آنها کمردردهایی است که منشا آنها اختلال ساختارهای مختلف ناحیه کمر و لگن میباشد و عموما این گونه کمردردها به مشکلات داخلی، احشایی و بدخیمی مربوط نیست.
تاریخ انتشار : جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۷
کمردرد و مهمترین علل آن

یکی از این اختلال ساختارها که از دیرباز به عنوان مهمترین علت ایجاد کمردردهای مکانیکی شناخته شده است و همچنان تاکید زیادی بر آن وجود دارد، «دیسک های بین مهره ای» میباشد. به طوریکه از گذشته اغلب کمردردها را به فتق دیسکهای کمری ارتباط داده و بیمار را تحت عمل جراحی دیسک کمری قرار میدادند و همچنان نیز این رویه ادامه دارد.

این در حالی است که این بیماران به لحاظ معاینات کلینیکال هیچ یافته ای که تایید کننده درد ناشی از فتق دیسک کمری باشد، ندارند. علاوه بر اینکه چسبندگی بافت نرم،خشکی مداوم مفصلی و محدودیت حرکتی
تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد کمردردهای مکانیکی ناشی از فتق دیسک کمری میباشد و بیش از ۹۰ درصد آنها به دلیل اختلالات ساختارهای دیگری نظیر مفاصل کناری مهره ها، مفصل استخوان خاجی با نیم لگن هاو بافت های نرم ناحیه مذکور میباشد.
از عوارض شایع پس از این جراحی ها هستند باید گفت حرکت بیو مکانیکی طبیعی آن بخش از کمر که مورد جراحی قرار میگیرد نیز دچار اختلال میشود. به طوریکه ممکن است بیمار در سالهای بعد از جراحی دچار درگیری سایر دیسک های کمر نیز بشود.

بر اساس مطالعات وسیع و آنالیزهای آماری متعددی که صورت گرفته تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد کمردردهای مکانیکی ناشی از فتق دیسک کمری میباشد و بیش از ۹۰ درصد آنها به دلیل اختلالات ساختارهای دیگری نظیر مفاصل کناری مهره ها (فست)، مفصل استخوان خاجی با نیم لگن هاو بافت های نرم ناحیه مذکور میباشد.

برخی از این اختلالات مفصلی و بورس زیر سر استخوان ران و گیرافتادگی های اعصابی که از ناحیه لگن عبور میکنند، میتوانند دردهای تیرکشنده به اندام تحتانی بیمار را ایجاد نمایند که بسیار شبیه دردهایی است که از فتق دیسک ناشی میشود. مفصل خاجی ـ لگنی یکی از مهمترین ساختارهای ناحیه کمر است که نقش بسیار مهمی در حرکت کمر و اندامهای تحتانی داشته و همچنین وظیفه انتقال وزن از تنه به سمت اندام های تحتانی را نیز برعهده دارد و میتواند یک ناحیه بسیار مستعد برای درگیری و ایجاد کمردرد باشد. اختلالات این مفصل انواع مختلفی دارد که هر کدام ممکن است عوارض و فشار قابل توجهی در این ناحیه ایجاد نمایند. حتی این اختلالات میتواند سبب ایجاد یبوست یا اسهال و همینطور ایجاد گاز در سیستم گوارشی بیمار شود.

عوامل متعدد ایجاد کننده کمردرد در مطالب مرتبط در بخش کمردرد این وب سایت به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در این بخش سعی گردیده توضیح داده شود که دیسک کمری برخلاف تصورات گذشته و حتی تصورات هم اکنون برخی بیماران، نه تنها مهمترین عامل ایجاد کننده کمردرد مکانیکی نبوده بلکه درصد کمی از کمردردها ناشی از آن میباشد.

از این رو جهت درمان علت واقعی کمردردهای مکانیکال بیمار میبایست توسط یک فیزیوتراپیست متخصص در مشکلات ستون فقرات و یا یک پزشک استئوپات مورد ارزیابی دقیق قرارگیرد تا نوع اختلال به درستی تشخیص داده شده و سپس درمان علمی، صحیح و مبتنی بر شواهد علمی برای بیمار انجام شود.