نقش مفصل ساکرو ایلیاک در ایجاد کمر درد ومیزان شیوع آن
یکی از شایع ترین علل کمردردهای مکانیکال مفصل ساکروایلباک می باشد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۹
نقش مفصل ساکرو ایلیاک در ایجاد کمر درد ومیزان شیوع آن. در حدود ۷۰٪ تا ۸۵٪ افراد بالای ۱۸ سال کمر درد را در یک دوره از زندگیشان تجربه می کنند.دیسک و مفاصل فست ومفصل ساکروایلیاک مهمترین منشأ ایجاد کمر درد هستند.بر اساس مطالعات
مختلف نقش فتق دیسک در ایجاد کمر درد بین ۵٪تا ۱۰٪ میباشد که این در حالیست که در مطالعات دیگر نقش مفصل ساکرو ایلیاک بین ۴۵٪ تا ۷۰٪ گزارش شده است که این خود نشان دهنده پتانسیل این مفصل در ایجاد کمر درد می باشد. اختلالات این مفصل که در زبان فارسی مفصل استخوان خاجی با استخوانهای نیم لگن نامیده میشود به صورت کلینیکالی قابل تشخیص و درمان میباشد.در حالی که به طور سالیانه در کشور ما تعداد زیادی ازبیماران کمر دردی با تشخیص فتق دیسک کمری تحت جراحی قرار میگیرند و مدتها از فعالیتهای عادی وروزمره زندگی منع شده و حتی گاهی تا پایان زندگی نمیتوانند به زندگی عادی برگردند٬ متاسفانه علت کمر درد آنها فتق دیسک کمری نبوده و منشأ دیگری داشته است.یکی از شایع ترین علل تشخیص نادرست در کمر دردهای مکا نیکال٬ عدم شناخت کافی پزشکان از نقش حرکتی مفصل ساکرو ایلیاک و پتانسیل آن در ایجاد دردهای کمر تیر کشنده به اندام تحتانی است که کاملا الگوی یک درد با منشأ فتق دیسک را میتواند ایجاد نماید. دومین دلیل این خطا عدم انجام معاینات کامل کلینکال در بیمارانی است که در ام آر آی آنها فتق دیسک کمری دیده شده است و تکیه کردن بر همان ام آر آی جهت جراحی بیمار٬ در حالی که درمنابع مختلف رادیولوژی ذکر شده است که ام آر آی میتواند بین ۳۰٪تا ۴۰٪ مثبت باشد در حالی که بیمار هیچ علائم کلینیکال مرتبت با آن ندارد.